Dag 8

20 mei 2018 - Montespluga, Italië

Zo na wat technische problemen nu dag 8 en 9 bijwerken. Gisteren samen met Rochere vanuit Almens Zwitserland vertrokken voor de koninginnerit de Splugenpass. De rit begon met goed fietsweer. Na een paar km vloog mijn ketting er af nadat ik de eerste klim onderschatte. Vanaf dat moment was het bijna alleen maar klimmen. Bijna 33 km klimmen naar de Splugenpass en toen begon pas het echte werk.  De rit naar Splugen was wel een prachtige rit. Langs de bron waar de Rijn begint en steile S-bochten door de Rolflenschlucht. Om 13:00 uur kwamen we aan in Splugen. Hier samen met Daniëlle een paar stevige boterhammen gegeten ( en die waren nodig).  Om 14:00 uur gestart met de Splugenpass, 9,2 km klimmen met stijgingspercentages tussen de 8 en 10 procent. Licht verzet er op en bijna twee uur knallen de berg op. Niet meer schakelen en een tempo draaien. Vanaf de start begon het al te regenen en dat werd heftiger naarmate we hoger kwamen. Ook de temperatuur daalde snel. Na een paar korte pauzes kwamen we in stromende regen bij 5 graden boven nul op de top aan.  We waren tot op het bot kletsnat maar wel voldaan dat we de top bereikt hadden. En toen kwam het zwaarste stuk. De afdaling in ijzige regen. De fiets van Rochere, een racefiets, was niet geschikt voor deze weersomstandigheden op deze afdaling. In het eerste dorp getracht onderdak te vInden. Alles was gesloten en dus moesten we verder. Toch maar eerst opwarmen bij kachel en paar espresso’s nuttigen.  Vervolgens de fiets van Rochere achterin de auto en ik verder de splugenpass af aan Italiaanse kant. Na 15 km afdalen kwamen we bij een pensionnetje aan waar nog twee kamers vrij waren.  Na een warme douche de dag met z’ n drieën afgesloten met een pizza, paar biertjes en door de restaurant-eigenaar zelfgemaakte likeur op basis van dennennaalden🤪.  Heerlijk geslapen.

1. Wies:
    20 mei 2018
    Denk dat je wel weer even wennen moet dat je weer alleen bent of nie ? Was zo gezellie...Maar je kunt het.. Volgens mie hol ie geen gat in de bokse...knuffel...
  2. Truus:
    21 mei 2018
    Ach wat een pech heb jullie gehad regen en nog eens regen en alleen, dan is er altijd nog iemand bij je.😗 maar jullie konden het echte stoere jongens zijn jullie op naar de volgende dag tot morgen 😄💋
  3. Dianne:
    Mooie foto's.
    Zou een mooi plekje zoeken om eens een rustdag in te plannen. Lekker genieten!
  4. Irene:
    21 mei 2018
    Je gaat als een speer, mooi om te zien. Misschien inderdaad maar eens een rustdag inplannen om bij te komen en te beseffen dat het zo goed gaat.
  5. Eric:
    21 mei 2018
    Als je een beetje doorfietst kun je Dumoulin nog inhalen😊
    Gaat goed zo👍
    Nog (fysieke) klachten?
  6. Vincent:
    Hallo Patrick.
    Van deze kant leuk te horen hoe je alles beleeft. Jammer dat je weinig geluk hebt met het weer. Voor de rest veel succes met de reis, en inderdaad een rustdag is niet verkeerd. Doen ze in de Giro ook wel.
  7. Eddie:
    Bikkel!!!!