Dag 12

23 mei 2018 - Clusane, Italië

Rustdag. Ja even verstandig en een rustdag ingebouwd. En het toeval wil dat de Giro eindigt Iseo en daar zit ik maar 2,5 km vandaan. Dus ik vanmorgen nadat ik uitgebreid ben geïnformeerd door een familielid van de hoteleigenaar richting Iseo gefietst. Het was nog redelijk rustig in Iseo en ben lekker op een terrasje gaan zitten aan het meer. Genietend van een capuccino keek ik naar de in roze uitgedoste Italiaanse fans. Het dorpje was geheel in roze gehuld. Zelfs de fontein spoot roze water. Ik had enkele plekken bekeken  uiteindelijk gekozen voor een rotonde waar de karavaan eenmaal langs zou komen. Hier vlak voor vieren mijn plek ingenomen. Eerst kwam de commerciële karavaan voorbij. Een hoop lawaai maar verder stelde het niet veel voor. Toen kwam het peleton en dat was zoals verwacht in een poep en een zucht weer voorbij. Nog even het hele peloton voorbij laten komen en toen de weg richting hotel gekozen. Dat ging niet zonder slag en stoot. Eerst kreeg ik te maken met een forse hoosbui en vervolgens reed ik met, tenminste dat dacht ik, amateurrenners mee richting Clusane. Toen ik werd toegejuicht en ik nog melig gracia terug riep kwam ik in een fuik van toeschouwers terecht. Wat bleek ik was met de professionele renners meegefietst. Kort voor de fuik maar langs de kant gaan staan. Ik zag dat Wout Poels vlak achter mij fietste.  Even later onderging een andere fietser hetzelfde lot. Echter hij reed gewoon door wat de nodige hilariteit onder het publiek opleverde. Bij het hotel aangekomen barstte opnieuw een hevige bui los. Net op tijd kon ik een droog onderkomen vinden. Vanavond de route voor morgen bekeken en beslote 80 km te fietsen richting Gardameer.